Jakie modele samochodów są najmniej awaryjne?
W zestawieniu ujęto pojazdy, które wystąpiły w klasyfikacji niemieckiej firmy GTÜ. Opiera się ono o badania techniczne pojazdów, podczas których dokonano wykrycia usterek. Oczywiście żaden ranking nie jest doskonały, ale może dawać pewien obraz sytuacji. Warto więc przyjrzeć się poszczególnym modelom.
Każdy, kto szuka dla siebie pojazdu, chce zapewnić
sobie bezawaryjną jazdę. Nie po to przecież wydajesz dziesiątki tysięcy
złotych, by w niedługim czasie odwiedzić mechanika i dokonać gruntownego
remontu. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jakie auta są najmniej awaryjne
i właśnie spośród nich wybrać swój model.
Kategorie rankingu awaryjności pojazdów
W zestawieniu ujęto pojazdy, które wystąpiły w
klasyfikacji niemieckiej firmy GTÜ. Opiera się ono o badania techniczne
pojazdów, podczas których dokonano wykrycia usterek. Oczywiście żaden ranking
nie jest doskonały, ale może dawać pewien obraz sytuacji. Warto więc przyjrzeć
się poszczególnym modelom. Zostały one podzielone na klasy, spośród których
wyodrębniono konkretne pojazdy i okres ich eksploatacji. Obejmuje on
następujący wiek auta: 1-3 lata, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat, powyżej 9 lat.
Warto więc zacząć od najmniejszych pojazdów na rynku.
Segment A i B – samochody małe i miejskie
W tym zestawieniu zwycięzcą okazało się Audi A1. W każdym przedziale wiekowym prezentuje się bardzo dobrze i kierowcy posiadający to auto nie uskarżają się na częste usterki. Podobnie rzecz się ma z Toyotą Yaris i iQ, Oplem Adam i Mazdą 2. Orientując się w modelach z segmentu miejskiego, warto również zwrócić uwagę na kilka pojazdów elektrycznych, spośród których najlepiej wypadają BMW i3 i Renault Zoe.
Segment C – samochody kompaktowe
Tutaj w górnej liście zestawienia pojawia się bardzo często Volvo V40. Widoczną niezawodnością cechuje się również Toyota Prius, która nie ma sobie równych w kategorii aut powyżej 5 lat. Chociaż segment ten okupowany jest przez niemieckie marki, to na czele zestawienia widoczny jest również Fiat Tipo. Być może jest to spore zaskoczenie dla niejednego kierowcy. Dobrze również spisuje się Audi A3. Ma widoczną przewagę nad innymi pojazdami zza Odry.
Segment D – klasa średnia
Zauważalna jest dominacja marek niemieckich. Audi A4 i
Mercedes kl.C w większości przedziałów wiekowych zajmują najwyższe miejsca w
zestawieniach. Bardzo przyzwoicie wypadają również inne modele z grupy VAG, np.
Skoda Superb. Wysoką niezawodnością mogą się pochwalić również takie auta jak:
Volvo S60/V60, Honda Accord i Toyota Avensis. Nieco gorzej wiedzie się pojazdom
francuskim i przedstawicielom Forda.
Segment
E – klasa wyższa
Tutaj bardzo interesująco wygląda rywalizacja motoryzacji niemieckiej i brytyjskiej. W początkowych latach eksploatacji najlepsze noty zbiera Audi A6, jednak sytuacja zmienia się po upływie czasu. Wtedy na czele zestawienia ukazuje się Jaguar XF. Szczególnie wśród pojazdów, które mają więcej niż 9 lat, zdecydowanie wyprzedza stawkę. Dalsze miejsca zostają zarezerwowane przez Mercedesa kl.E, Audi A7, oraz BMW serii 5.
Podsumowanie
W zestawieniu powyższych kategorii wiekowych pojazdów
duże znaczenie odgrywa technologia, ale również przejechany dystans. Zauważalny
jest skok w liczbie usterek pomiędzy autami miejskimi i klasą średnią. Powodem
tego jest długość średnich dystansów pokonywanych przez te rodzaje pojazdów.
Mało osób kupuje bowiem auto dla całej rodziny, by robić nim krótkie
przejażdżki po mieście.
Dlatego
widać, że awarie najmniejszych pojazdów zdarzają się rzadziej. Przy wyborze
auta używanego bardzo istotne jest zwrócenie uwagi na faktyczny stan pojazdu i
dokładne sprawdzenie jego historii. W ten sposób można uniknąć wadliwego
egzemplarza. Pomocą oczywiście mogą być zestawienia, takie jak powyższe, jednak
nie odzwierciedlają one stanu każdego modelu. Nic nie zastąpi wiedzy technicznej
i fachowego spojrzenia.