GDAŃSK ,ul. Elbląska 66

( tel  585588060)

GDYNIA ,ul. Morska 246

( tel 58 664 00 42 )


ZAMÓW JUŻ TERAZ I ODBIERZ CZĘŚCI JESZCZE DZIŚ

ELBLĄG Al.Tysiąclecia 1

( tel 58 236 89 13 )

WYSYŁKA 24h

lub odbiór osobisty

Jak wymienić płyn hamulcowy i na jaki?

Układ hamulcowy ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa osób, które podróżują autem. Na jego skuteczność wpływa nie tylko sprawność tarcz, klocków, bębnów czy szczęk, ale również płyny hamulcowe. Skoro jego stan jest prawidłowy, to czy warto w ogóle go wymieniać?

Spis treści
1. Czym jest płyn hamulcowy?
2. Jaki płyn hamulcowy należy wybrać?
3. Jak wymienić płyn hamulcowy?

Czym jest płyn hamulcowy?

W większości przypadków głównym parametrem kontrolowanym przez użytkowników pojazdów jest stan ilościowy lub objętościowy konkretnych substancji. W przypadku układu hamulcowego, do którego znajdziesz świetne części na autocaros.pl, ocenia się grubość tarcz hamulcowych i klocków. Nie mniej ważny jest też płyn hamulcowy, bo on też podlega zużyciu. Skąd ta opinia?

Płyny hamulcowe DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 są cieczami higroskopijnymi. Co to oznacza? Mają zdolność do pochłaniania wody. Ma to ogromne znaczenie dla skuteczności działania hamulców. Podczas naciskania na pedał generowane jest ciśnienie poddawane zwielokrotnieniu przez pompę hamulcową. Wzrost tej wartości powoduje nacisk na tłoczek i uzyskanie tarcia między klockami hamulcowymi a tarczą. Ciągłe naciskanie pedału hamulca powoduje wzrost ciśnienia, a co za tym idzie również temperatury płynu hamulcowego. Jego poziom wrzenia przewyższa temperaturę wrzenia wody i mieści się w przedziale 205-260 stopni Celsjusza dla płynu pozbawionego wilgoci (suchego). Im więcej wody, tym niższa temperatura wrzenia.

Jaki płyn hamulcowy należy wybrać?

Jeżeli w grę wchodzi jedynie dolewka płynu, można posłużyć się informacją z nakrętki widocznej na zbiorniku wyrównawczym płynu hamulcowego. Najczęściej podany jest na nim odpowiedni kod płynu np. DOT 4. Tutaj słowo przestrogi – chociaż płyny DOT 3,4 i 5.1 są ze sobą mieszalne, to nie powinno się dolewać produktu o niższych parametrach do pojazdu wymagającego lepszego jakościowo produktu. Dlaczego? Chodzi o temperaturę wrzenia. Aplikując płyn o niższym poziomie wrzenia, kierowca naraża się na zagotowanie go w układzie hamulcowym. Natomiast jeżeli trzeba zupełnie wymienić medium, należy dobrać je do zaleceń producenta.

Jak wymienić płyn hamulcowy?

Procedura wymiany nie należy do trudnych, jednak wymaga pomocy drugiej osoby. Procedurę należy rozpocząć od koła usytuowanego najdalej od pompy hamulcowej (często prawe tylne). W pierwszej kolejności należy odessać stary płyn ze zbiorniczka wyrównawczego i wlać nowy. Można to zrobić pojemną strzykawką. Potem należy zalać nowy płyn hamulcowy. Potrzebne akcesoria do układu hamulcowego można znaleźć na autocaros.pl. Dalszym etapem jest odkręcenie koła i znalezienie odpowietrznika, na który należy założyć gumowy przezroczysty wąż. W tym czasie druga osoba powinna przystąpić do naciskania na pedał hamulca, aż zrobi się twardy. Osoba przy kole musi teraz odkręcić lekko odpowietrznik i pozwolić substancji ulecieć do przygotowanego wcześniej zbiorniczka. Należy trzymać go stale pod poziomem cieczy, a procedurę pompowania i upuszczania płynu hamulcowego zakończyć w chwili ujednolicenia barwy płynu z tym, który dolewasz.

Uzupełnianie na bieżąco płynu hamulcowego pozwala uniknąć zapowietrzenia układu. Warto jednak po zakończeniu procedury dla wszystkich kół w aucie, dokonać rutynowego odpowietrzania układu. W ten sposób będziesz miał pewność, że wszystko będzie działało odpowiednio.