GDAŃSK ,ul. Elbląska 66

( tel  585588060)

GDYNIA ,ul. Morska 246

( tel 58 664 00 42 )


ZAMÓW JUŻ TERAZ I ODBIERZ CZĘŚCI JESZCZE DZIŚ

ELBLĄG Al.Tysiąclecia 1

( tel 58 236 89 13 )

WYSYŁKA 24h

lub odbiór osobisty

Objawy zużycia koła dwumasowego

W obecnie produkowanych pojazdach coraz częściej można spotkać koło dwumasowe. Odpowiada za pochłanianie drgań i większą kulturę pracy układu napędowego. Jest jednak dosyć awaryjnym podzespołem, a wpływ na jego stan ma głównie sposób eksploatacji. Jak rozpoznać objawy zużycia koła dwumasowego w swoim aucie?

Czym właściwie jest koło dwumasowe?

Pierwotnie w jednostkach spalinowych wykorzystywano jednotalerzowe koła zamachowe. Jednak wzrost wartości momentu obrotowego w niskich zakresach obrotów sprawił, że zaszła konieczność przemodelowania tego elementu. Ciężkie i masywne koła miały tę wadę, że reakcja na gaz była w pojazdach w nie wyposażonych późna, co powodowało, że auta wydawały się ospałe i pozbawione dynamiki.

Odchudzanie opisywanego podzespołu sprawiło, że pojazdy szybciej wkręcały się na obroty, jednak szczególnie podczas suwu sprężania mogły wytracać wartość obrotową przez podwyższone opory w układzie tłokowo–korbowym. Chodziło też o redukcję drgań powstałych na skutek pracy jednostek wysokoprężnych, ale też niskolitrażowych silników benzynowych.

W konsekwencji wprowadzono koło zamachowe złożone z dwóch talerzy. Jeden z nich przytwierdzony jest do wału napędowego, a drugi do skrzyni biegów. Pomiędzy nimi pracuje zespół sprężyn nazywany tłumikiem drgań skrętnych. Talerze podczas pracy mogą przesuwać się osiowo względem siebie nawet o 80o. Takie rozwiązanie powoduje znaczne podniesienie komfortu jazdy.

Dlaczego koło dwumasowe ulega zniszczeniu?

Praca koła zamachowego, złożonego z dwóch talerzy i tłumika, polega przede wszystkim na eliminowaniu wibracji i nieprzenoszeniu ich na skrzynię biegów. Dzięki temu działa ona sprawniej i jest mniej eksploatowana. Konsekwencją jest szybsze zużycie dwumasy, która musi przenosić dodatkowo bardzo wysokie momenty obrotowe. Aby rozpoznać objawy zużycia koła dwumasowego, specjaliści z autocaros.pl zalecają obserwować swoje auto i być szczególnie wyczulonym na hałas z zespołu napędowego i odczuwane wibracje. Są jednak jeszcze inne zwiastuny tego procesu.

Jak rozpoznać wyeksploatowane koło dwumasowe?

Po pierwsze, kierowca jest w stanie poczuć, że z dwumasą jest coś nie tak, gdy uruchamia i wyłącza silnik. Jeśli tym momentom towarzyszy niespotykane do tej pory i nadmierne szarpnięcie, jest duże prawdopodobieństwo, że koło dwumasowe się kończy. Podobnie można ocenić stukanie lub zaobserwowanie falujących obrotów na biegu jałowym. Kolejnym symptomem jest szarpanie auta podczas ruszania.

Pozostałe objawy zużycia koła dwumasowego można dostrzec podczas jazdy. Niepewność może rozwiać nagłe przyspieszenie na niskich obrotach i wbitym wysokim biegu. Przy wyeksploatowanej dwumasie odczuwalne będzie wyraźne stukanie. Innym czynnikiem wywołującym obawę o jej stan są trudności podczas wrzucania kolejnych biegów.

Należy zaznaczyć, że żaden z powyższych objawów nie gwarantuje, że to właśnie dwumasa uległa uszkodzeniu. Jest to jednak dalece prawdopodobne.

Ile wytrzymuje dwumasa i co ma wpływ na jej zużycie?

Element poprawnie eksploatowany jest w stanie przejechać bez wymiany nawet 200 tysięcy kilometrów. Mowa oczywiście o oryginalnych podzespołach. W praktyce jednak zauważa się, że niektórzy kierowcy odwiedzają warsztaty jeszcze przed przejechaniem 100 tysięcy. Powodem tego w dużej mierze jest sposób użytkowania pojazdu.

Występujące objawy zużycia koła dwumasowego nie biorą się znikąd. Gdy kierowca często jeździ na niskich wartościach obrotowych i przyspiesza gwałtownie jadąc na wysokich biegach daje dodatkowy powód temu elementowi do szybszego zużycia. Niekorzystne jest też gwałtowne ruszanie z piskiem opon, ponieważ dwumasa musi wtedy nagle przenieść spory moment obrotowy na niewprawionym w ruchu pojeździe.

Jak opóźnić zużycie dwumasy?

Jest to element eksploatacyjny, więc prędzej czy później ulegnie on zniszczeniu. Ważne jest jednak, kiedy to się stanie. Moment ten można opóźnić przy odpowiedzialnym traktowaniu samochodu. Warto nie zamęczać go gwałtownym przyspieszaniem na niskich obrotach, unikać natychmiastowego puszczania pedału sprzęgła i wciskać go podczas uruchamiania i wyłączania silnika. Dokonując wymiany sprzęgła, dobrze jest też zlecić zbadanie stanu dwumasy. W razie konieczności nowe i cenione przez użytkowników modele możesz znaleźć na autocaros.pl.