GDAŃSK ,ul. Elbląska 66

( tel  585588060)

GDYNIA ,ul. Morska 246

( tel 58 664 00 42 )


ZAMÓW JUŻ TERAZ I ODBIERZ CZĘŚCI JESZCZE DZIŚ

ELBLĄG Al.Tysiąclecia 1

( tel 58 236 89 13 )

WYSYŁKA 24h

lub odbiór osobisty

Jakie są objawy uszkodzenia cewki zapłonowej?

Cewka zapłonowa stanowi bardzo ważny element układu zapłonowego. Jej funkcją jest generowanie wysokiego napięcia elektrycznego, które zostaje przesłane do świec zapłonowych. Dzięki temu można zainicjować proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze silnika.

Prawidłowe działanie cewki jest niezwykle istotne, ponieważ wpływa na funkcjonowanie całego pojazdu. Współczesne auta zazwyczaj wyposażone są w cewki wielokrotnego zapłonu. Są one bardziej zaawansowane i charakteryzują się wyższą wydajnością przy mniejszej emisji spalin. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jakie są objawy uszkodzenia tego elementu. Dzięki temu unikniesz ewentualnych problemów.

Jak sprawdzić, czy cewka zapłonowa jest zepsuta?

Cewka zapłonowa działa na zasadzie elektromagnetyzmu. Składa się z rdzenia ferromagnetycznego owiniętego izolowanym przewodem. Kiedy przez wymieniony element przepływa prąd, powstaje wokół niego pole magnetyczne. Jeśli przepływ zostanie przerwany (na przykład przez układ rozdzielacza zapłonu), zanika również pole magnetyczne. Wysokie napięcie przesyłane jest do świec zapłonowych, które wytwarzają iskrę elektryczną, zapalając mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania. Aby zweryfikować, czy cewka zapłonowa jest zepsuta, trzeba wziąć pod uwagę kilka różnych kwestii. Objawy uszkodzenia tego elementu mogą być rozmaite, dlatego warto mieć świadomość, co można zrobić, aby prawidłowo zdiagnozować problem.

Istotna jest na pewno rezystancja. Można ją zmierzyć za pomocą multimetru na zaciskach cewki. Konieczne jest jednak wcześniejsze wyłączenie silnika i odłączenie kabli zapłonowych. Wynik pomiaru należy porównać z wartościami podanymi przez producenta. Jeśli są one ze sobą sprzeczne, mogło dojść do uszkodzenia cewki. Istotne jest również napięcie. Jego wysokość również weryfikuje się za pomocą multimetru przykładanego do zacisków cewki podczas próby rozruchu silnika. Wartość powinna być zgodna z wymaganiami producenta pojazdu. Inny wynik może świadczyć o uszkodzeniu cewki.

Należy ponadto sprawdzić, czy nie doszło do widocznych uszkodzeń tego elementu. Mogą to być na przykład pęknięcia, przypalenia czy ślady korozji. Warto również przetestować działanie iskry. Jej brak może wskazywać na problem z cewką.

Kiedy cewka jest do wymiany?

Są sytuacje, w których cewka zapłonowa wymaga wymiany. Jeśli uruchomienie samochodu nie jest możliwe, a wszystkie inne elementy układu zapłonowego działają prawidłowo, trzeba zastosować takie rozwiązanie. Uszkodzony element często powoduje pojawienie się niestabilnych obrotów silnika lub prowadzi do jego nagłego zgaśnięcia, co całkowicie uniemożliwia jazdę.

Czasami symptomem takiego problemu są ponadto nietypowe dźwięki lub wibracje wydobywające się z wnętrza auta. Efektem wadliwego działania cewki może być również nieskuteczne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co z kolei prowadzi do wzrostu zużycia paliwa. W niektórych przypadkach, problemy z cewką zapłonową mogą generować kody błędów na komputerze pokładowym samochodu. Jeśli je zauważysz, skontaktuj się z mechanikiem.

Co może uszkodzić cewkę zapłonową?

Cewki zapłonowe mogą ulec uszkodzeniu z różnych powodów. Warto wśród nich wymienić długi czas eksploatacji i wynikające z niego zużycie sprzętu. Utrata właściwości powoduje zmniejszenie wydajności, co sprawia, że konieczny staje się zakup nowego elementu. Należy mieć świadomość, że skoki napięcia w układzie elektrycznym pojazdu również stanowią zagrożenie.

Długotrwałe działanie wilgoci, zwłaszcza jeśli cewka nie jest odpowiednio zabezpieczona, często prowadzi do korozji zacisków lub uzwojeń, co może skutkować pojawieniem się awarii. Jeśli cewka jest wystawiona na działanie wysokich temperatur, może to także negatywnie wpłynąć na jej wydajność. Objawy uszkodzenia omawianej części mogą również wystąpić wskutek problemów z chłodzeniem silnika.

Silne wibracje i wstrząsy mogą być niebezpieczne, zwłaszcza jeśli cewka zapłonowa została źle zamocowana. Jej niewłaściwa instalacja może prowadzić do mechanicznego uszkodzenia o daleko idących konsekwencjach. Wśród błędów powstałych w tym czasie, ewentualnie podczas naprawy, można wymienić również odwrotne podłączenie, źle wpięte kable lub nieprawidłowe uziemienie.

Wszystkie te problemy mogą doprowadzić do uszkodzenia tego ważnego elementu. Warto również zauważyć, że w niektórych przypadkach cewki zapłonowe mają wady fabryczne, które prowadzą do ich szybszego zużycia się.

Czym grozi jazda z uszkodzoną cewką?

Jazda z uszkodzoną cewką zapłonową może prowadzić do różnych problemów związanych z działaniem samochodu, a także zwiększać ryzyko pojawienia się kolejnych uszkodzeń. Jedną z konsekwencji jest nieskuteczne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Wiąże się ono ze zwiększeniem zużycia benzyny, a więc także wzrostem emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jeżdżąc zepsutym autem, zwiększasz swój negatywny wpływ na środowisko.

Cewka zapłonowa odpowiada za dostarczanie iskry do świec zapłonowych w odpowiednim czasie. Jeśli dojdzie do jej zniszczenia, może to doprowadzić do niestabilnych obrotów silnika lub jego zgaśnięcia, co uniemożliwia jazdę autem. Problemy z cewką zapłonową mogą także sprawić, że przyspieszenie pojazdu nie będzie równomierne. Podczas naciskania pedału gazu pojawią się szarpnięcia, nieregularności i opóźnienia. Uszkodzony element wpływa negatywnie nie tylko na działanie pojazdu, ale również komfort kierowcy i pasażerów auta.

Warto mieć ponadto świadomość, że jazda z uszkodzoną cewką zapłonową wiąże się z ryzykiem pojawienia się kolejnych awarii. Obciążenie innych elementów układu zapłonowego takich jak świece zapłonowe czy moduł zapłonowy rośnie. Jeśli podejrzewasz, że w Twoim samochodzie wystąpił problem z cewką zapłonową, niezwłocznie skonsultuj się z mechanikiem i podejmij odpowiednie działania naprawcze.

Kiedy występują objawy uszkodzenia, nie należy ich ignorować. Może to prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika, a także wpłynąć na ostateczne koszty naprawy.